Minister Cora van Nieuwenhuizen legt het puzzelstukje.
Minister Cora van Nieuwenhuizen legt het puzzelstukje. Foto: Rijkwaterstaat

Minister Cora van Nieuwenhuizen opent megaproject verbrede A27/A1

Buurt / wijk

EEMNES - Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat heeft de verbrede A27/A1 van aansluiting Utrecht-Noord, knooppunt Eemnes en aansluiting Bunschoten-Spakenburg, geopend.

Over een totale lengte van ruim 23 kilometer is de A27 verbreed van 2x2 naar 2x3 rijstroken en de A1 van 2x2 naar 2x4 rijstroken. Rijkswaterstaat realiseerde dit project in iets meer dan een jaar tijd. Door de verbreding van de A27 en A1 is de doorstroming van en naar Utrecht en Amersfoort aanzienlijk verbeterd. Op voorheen ernstige fileknooppunten kan nu zonder vertraging worden doorgereden.

Topconditie
Minister van Nieuwenhuizen: "De realisatie van dit project is goed nieuws voor automobilisten en is ook belangrijk voor onze bedrijven en de werkgelegenheid. Nu de economie weer groeit, is het extra belangrijk dat onze infrastructuur in topconditie is. Daar levert dit project een mooie bijdrage aan. Bovendien zijn we twee maanden eerder klaar dan gepland, een knappe prestatie."

Puzzel
De minister verrichtte de openingshandeling door het puzzelstukje van de A27/A1 te plaatsen in de draaischijf van Midden-Nederland. Ook overhandigde zij de puzzelstukjes Knooppunt Hoevelaken en Ring Utrecht aan gedeputeerde Dennis Straat en wethouder van de gemeente Amersfoort Hans Buijtelaar en aan de projectmanagers van de vervolgprojecten. Van Nieuwenhuizen: "Nu deze verbreding klaar is, gaan we door. Want met alleen het puzzelstukje van de A27/A1 zijn we er nog niet. We gaan door tot we de hele puzzel hebben gelegd. Met als doel een goed bereikbaar Nederland en een toekomstbestendige infrastructuur."

Rijkswaterstaat en aannemerscombinatie 3Angle kijken samen ook terug op een geslaagd project. Er zijn mooie resultaten geboekt, voor de weggebruikers, maar ook voor de omgeving en natuur. De winst voor de weggebruiker is evident: zij hebben er extra rijstroken bijgekregen, waardoor de doorstroming en daarmee de reistijd is verbeterd. Niet alleen nu het project is gerealiseerd, maar ook tijdens de bouw werd al extra capaciteit beschikbaar gesteld met het toepassen van een slimme bouwmethode. Tijdens de werkzaamheden waren meteen drie smallere rijstroken beschikbaar met een maximumsnelheid van 90 km/h (3x90 maatregel). Hierdoor werd de hinder voor de automobilisten beperkt. Daarnaast is geïnvesteerd in het vervangen en aanbrengen van nieuwe geluidschermen en is over het gehele traject stiller asfalt aangebracht om de hinder voor de omgeving zoveel mogelijk te beperken. Maar ook aan de natuur is gedacht. Een belangrijke barrièrewerking van de A27 is verminderd door de aanleg van een grote faunatunnel Monnikenberg.

Het project A27/A1 staat niet op zichzelf, maar is onderdeel van de verbetering van het gehele wegennetwerk rond Utrecht. We noemen dit gebied ook wel de draaischijf van Midden-Nederland. Nu de verbreding van de A27/A1 gerealiseerd is, wordt verder gewerkt aan de A27/A12 Ring Utrecht (periode 2020-2026) en het Knooppunt Hoevelaken (A28/A1) (periode 2021-2023/2025).

Uit de krant