Altijd veel verkeer bij het kruispunt op de Brink.
Altijd veel verkeer bij het kruispunt op de Brink. Foto: Bob Awick

Doorstroom verkeer op de Brink wordt verbeterd

Buurt / wijk

LAREN - De doorstroom van het verkeer op de drukke kruising de Brink in het centrum van Laren wordt vanaf volgend jaar verbeterd.

Om dit voor elkaar te krijgen, neemt de gemeente in 2021 verschillende maatregelen. “We hopen rond de zomer klaar te zijn”, laat wethouder Ton Stam weten. “Een van de maatregelen is het verkorten van de wachttijd voor de stoplichten.”

Veel bewoners hebben laten weten dat ze de verkeersveiligheid op de Brink gevaarlijk vinden door de lange wachttijden en dat het groene verkeerslicht te kort aanstaat. Ook voor fietsers is deze situatie niet veilig. De fietsers vinden dat er weinig voorrang wordt gegeven door het verkeer, terwijl dit wel de bedoeling is. Ook is er een gebrek aan fietspaden, waardoor het fietsnetwerk niet optimaal is.

Detectielussen

De belangrijkste maatregel is om volgend jaar onder het wegdek op het kruispunt extra detectielussen te plaatsen. Deze detectielussen kunnen dan detecteren hoeveel verkeer er is. Als er weinig verkeer is, kunnen verkeerslichten eerder dan normaal op groen. Dat voorkomt dat het verkeer bij het kruispunt op de Brink niet onnodig hoeft stil te staan bij de stoplichten. Ook moet het systeem detecteren hoe lang de wachtrij voor het verkeerslicht is. Als de rij erg lang is, kan het licht langer op groen blijven staan zodat er sneller doorgereden kan worden. Daarnaast wordt ook de software van het systeem verbeterd.

Ook moeten er andere slimme systemen komen om de doorstroming te verbeteren van ambulances of brandweerauto’s en dat kan met het draadloze KAR-systeem. Als hulpdiensten, zoals brandweer en ambulances, met loeiende sirenes komen aanrijden bij het kruispunt op de Brink moet het mogelijk worden dat ze snel kunnen doorrijden bij de stoplichten. Het oponthoud op het kruispunt leverde met regelmaat klachten op van bijvoorbeeld de brandweer.

Verkorting van wachttijden

De tijdwinst die het verkeer straks op het kruispunt boekt, hangt af van de richting die het verkeer op gaat. Voor de ene richting is de doorgang groter dan voor de andere. Gemiddeld wordt de wachttijd voor de auto’s met 14 procent verkort en voor de bussen zelfs met 31 procent. Voor fietsers en voetgangers is de winst maar een paar procent. De fietsers blijven bij rood licht wel voor de auto’s staan en krijgen zes seconden eerder dan een auto groen licht. De cijfers zijn berekend door de plannenmakers.

Ook per rijrichting is de tijdwinst anders. Het verkeer dat komt aanrijden vanaf de Naarderstraat en via Brink zuid (dus uit de richting Zevenend) heeft straks 32 procent minder ’verliestijd’ en het verkeer via Brink noord, komende uit de richting Torenlaan, wint zo’n 7 procent wachttijd. Het verkeer dat vanaf de Burgemeester Van Nispen van Sevenaerstraat komt, boekt geen winst of hooguit een paar procent.

Grote klus

De maatregelen op het kruispunt moeten volgend jaar worden uitgevoerd. Als alles volgens planning verloopt, wil de gemeente ze in het tweede of derde kwartaal gaan uitvoeren. “Dat is wel een grote klus want het kruispunt bij de Brink is de drukste plek van Laren”, aldus de wethouder.

Alles bij elkaar kosten de maatregelen de gemeente Laren tussen de 50.000 en 75.000 euro. Wethouder Stam laat wel weten dat de renovatie van de Brink losstaat van de doorstroom van het verkeer. “Dit project gaan we later oppakken.”

Uit de krant