Afbeelding

Bereikbaarheid nieuwe autoluwe woonwijk Crailo forse investering

Advertorial

De woonwijk Crailo en het ziekenhuisterrein van Blaricum moeten autoluw worden maar ook bereikbaar blijven. Dit moet onder meer opgelost worden met een fietstunnel richting het busstation. Zowel de gemeenten Gooise Meren, Laren en Hilversum als het Rijk (en de provincie) moeten daarvoor diep in de buidel tasten. Kosten: 15 miljoen euro.

Niet terug de auto in jagen

Crailo is het gebied op de grens van Hilversum, Bussum en Laren. Daar moet in de nabije toekomst een woonwijk met zeshonderd huizen verrijzen, maar deze zal wel autoluw worden. Dit geeft extra druk op het openbaar vervoer. Het is niet het doel bewoners (weer) de auto in te jagen, omdat ze het ov onaantrekkelijk vinden. Zij maken nog eens de overweging of het sop de kool waard zal zijn, in die zin dat er gekeken wordt of men niet wat extra geld overheeft om toch het gemak van de auto te laten prevaleren. Dat is niet zelden een kwestie van de autoverzekering berekenen en besparen op een aantal andere zaken. De bereikbaarheid met het openbaar vervoer moet dus optimaal zijn, vinden de gemeenteraden van de drie gemeenten. Onlangs werd overigens ook een campagne tegen snelverkeer in Laren opgezet, maar deze houdt geen verband met het autoluw houden van Crailo.

Fietstunnel

Daarbij wordt het bestaande busstation bij het ziekenhuis straks een strategisch punt. Hier moet een fietstunnel onder de snelweg worden gemaakt met een fietspad dat aansluit op het busstation. Ook kan het busstation zelf wel een opknapbeurt, of zoals men het in de gemeenteraden uitdrukt, kwaliteitsimpuls gebruiken. Het is nogal een ingrijpende verbouwing. Om één en ander voor elkaar te krijgen, inclusief fietstunnel, moet het lieve sommetje van 14,9 miljoen euro gereserveerd worden. Gehoopt wordt dat het Rijk samen met de provincie driekwart van dat bedrag gaan ophoesten. De rest, ruim 3,5 miljoen euro, zou dan door de gemeenten zelf gefinancierd worden. Er is wel de mogelijkheid terug te vallen op een subsidiepot, Woningbouwimpuls, die de helft van de totale kosten kan vergoeden. Deze is in het leven geroepen om woningbouw te bespoedigen en daarbij komende problemen op te lossen. De drie betrokken gemeenten zijn van mening dat de beoogde bereikbaarheid van een kersverse woonwijk daarvoor in aanmerking komt.

Duurzaam voorbeeldproject

Het is niet zo dat het gebied rondom het betreffende busstation en de grond eromheen direct veranderen in een bouwput. Als alles loopt zoals gepland, wordt de eerste paal van het project pas over zeven jaar geslagen. Geheel in samenspraak met het autoluw houden van het buurtschap streeft men naar optimale duurzaamheid. De woonwijk moet een voorbeeldproject voor de rest van Nederland worden. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Uit de krant