Afbeelding
Foto: Bastiaan Miché

Alcohol scoren makkie voor Gooise drankjeugd

Zorg

BEL - Voor Gooise jongeren (-18 jaar) blijkt het bij de verschillende verkooppunten vaak nog kinderlijk eenvoudig om drank te scoren. Vooral bij sportkantines is het nog altijd kommer en kwel, al houden de verkopers daar zich iets beter aan de leeftijdsregels dan voorgaande jaren. Ook in horecagelegenheden, supermarkten en cafetaria's is nog veel ruimte voor verbetering. 

Dat blijkt na een zogenaamde mysteryshopactie van de Gooise gemeenten en de GGD. Verschillende 17-jarige jongeren bezochten - onder begeleiding van onderzoeksbureau Nuchter - tussen maart en mei bijna 180 alcoholverstrekkers in 't Gooi en de Vechtstreek met als doel alcohol te kopen. De verkopers weigerden hen iets vaker alcohol te verkopen dan een jaar geleden; 66,3 tegenover 65,1 procent. 

Slijterijen houden zich het beste aan de regeltjes. Slechts bij pakweg één op de tien (11,4 procent) gevallen ging daar een verkoper de mist in. Bij cafetaria's, supermarkten en horecagelegenheden was de kans van slagen voor de jongeren pakweg een op drie. Punt van aandacht zijn de supermarkten, aldus de GGD. Daar is de naleving slechter dan vorig jaar.

Sportkantines blijven het slechtst scoren. Daar krijgt in 57,3 procent van de gevallen een minderjarige geen biertjes of wijntje mee. Toch is hier de naleving sterk verbeterd de afgelopen jaren. In 2015 kregen jongeren bijvoorbeeld nog in de helft van het aantal gevallen alcohol mee. Bovendien scoren de Gooise sportverenigingen op dit punt beter dan het landelijk gemiddelde. Om in de toekomst nog betere percentages te kunnen presenteren, krijgen de slecht scorende verengingen een individueel bezoek van de GGD om zo hun alcoholbeleid te verbeteren.

Alle bezochte zaken ontvangen van hun gemeente een brief met het resultaat van de verrassingsbezoekjes. Alcoholverstrekkers die zijn 'geslaagd' en waar het hele jaar geen overtredingen zijn geconstateerd, ontvangen de deursticker 'Wij doen NIX18 goed!'. Hiermee kunnen zij zich profileren als verantwoordelijk verkooppunt.

Verkooppunten waar het niet goed ging worden hier door de gemeenten persoonlijk op aangesproken. Slechte resultaten kunnen verder leiden tot extra controles door de gemeente. Om de naleving van de leeftijdsgrens te verbeteren volgen experimenten met nieuwe handhavingsmethoden, die de effectiviteit van de controles verhogen. Een voorbeeld hiervan is een pilot met de inzet van testkopers die binnenkort in Hilversum start.

De mysteryshopactie is onderdeel van de aanpak van de regiogemeenten en GGD om het alcoholgebruik onder jongeren terug te dringen. Doel is het beperken van de beschikbaarheid van alcohol, het versterken van de algemene weerbaarheid van jongeren en het voorlichten van ouders en leerkrachten. Deze week is de GGD bijvoorbeeld op diverse markten in de regio te vinden om met ouders het gesprek aan te gaan over alcohol en jongeren.

Uit de krant