Skûtsje Lutgerdina officieel goedgekeurd; crew is dolblij | Laarder Courant
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5221863&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=LaarderCourant.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=125,126" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Lutgerdina Smeltekop voor en na verlenging van de romp
Lutgerdina Smeltekop voor en na verlenging van de romp (Foto: PR)

Skûtsje Lutgerdina officieel goedgekeurd; crew is dolblij

EEMNES - Het verlengde en gerestaureerde skûtsje Lutgerdina Smeltekop is door inspecteurs van het IFKS officieel goedgekeurd. De bemanning kan haar geluk niet op.

Het skûtsje Lutgerdina Smeltekop - gekocht van Andries Honing uit Huizen en gebouwd in 1904 - is eigendom van de Stichting Skûtsje Vaart Eemland. Het vervoerde ooit turf in de veengraverijen in Groningen en Drenthe, maar nu is het schip weer opgenomen in de officiële Iepen Fryske Kampioenschappen Skûtsjesilen (IFKS)-vloot.

Topklasseringen
Toen het schip eind vorig jaar in handen van de stichting kwam, wilden de nieuwe eigenaren het weer op het hoogste wedstrijdniveau terugkrijgen. De afgelopen winterperiode werd gebruikt om het skûtsje een eerste upgrade te geven: het werd verlengd van 15,65 tot 17,09 meter. "Dat is nodig om de komende jaren topklasseringen te kunnen behalen", beargumenteerde schipper Bernd de Cneudt de werkzaamheden eerder. Met man en macht heeft de bemanning de laatste maanden het schip in oude luister hersteld en in de oorspronkelijke kleuren geverfd.

IJkplaatjes
Zeven bemanningsleden waren bij het belangrijke keuringsmoment aanwezig. "Direct na het aanmeren kwam de jury met allerlei meetapparatuur aan boord. Het verlengde skûtsje voldeed gelukkig aan de goede afmetingen (lxb). Ook de dikte van het ingelaste vlakdeel werd goedgekeurd", vertelt woordvoerder Joop van der Schaaf. "Hierna werd het skûtsje in het dok gevaren om daar te worden gewogen. Na het vaststellen van het officiële gewicht werd met elektronische meetapparatuur bepaald hoeveel waterverplaatsing het skûtsje had. Hiertoe werden blokken beton van één ton op het dek gehesen zodat de boot dieper kwam te liggen. Aan voor- en achterzijde werden de ijkplaatjes zichtbaar op de waterlijn aangebracht. Hierna werd het skûtsje weer voorzichtig te water gelaten."

De jury gaf de bemanning een groot compliment over de geslaagde 'operatie' en noemde het een aanwinst voor de IFKS-vloot. Nu wordt het tijd om te gaan zeilen en de zeileigenschappen van het skûtsje beter te leren kennen om mee te varen in de wedstrijdklasse Kleine-a. Na dit weekend komt het schip naar Eemnes.


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5221863&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=LaarderCourant.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=125,126" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
 
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=13371750&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=LaarderCourant.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=125,126" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>