Het werk van de beladers van de GAD is niet meer te vergelijken met vroeger.
Het werk van de beladers van de GAD is niet meer te vergelijken met vroeger. Foto: GAD Gooi- en Vechtstreek

Daniël Walkot (GAD): 'Als je met afval bent besmet, laat het je niet meer los'

Algemeen

REGIO - Eigenlijk kwam Daniël Walkot er bij toeval achter dat de Grondstoffen- en Afvalstoffendienst, zoals de GAD tegenwoordig voluit heet, dit jaar haar zesde lustrum als regionale dienst viert. "Vijf jaar geleden bestonden we 25 jaar en waren we er meer mee bezig", bekent de directeur. "Niettemin is het een mooi moment om bij stil te staan, want de ontwikkelingen in de afvalverwerking gaan heel snel. Dat maakt dit werk ook zo boeiend: als je eenmaal met afval bent besmet, laat het je niet meer los."

Walkot weet eigenlijk niet waar hij moet beginnen met zijn opsomming van veranderingen sinds de start van de GAD als regionale dienst voor zeven gemeenten. "We hadden in 1990 natuurlijk al de kliko, maar het scheiden van gft-afval in de groene bak was nog maar net ingevoerd", blikt hij terug. Daarna zijn er in de voortuin - naast de grijze bak - steeds meer containers bijgekomen. De kliko voor papier in 2007 en ongeveer tien jaar later die voor plastic, metaal en drinkkartons. "Dat komt omdat scheiden steeds belangrijker is geworden in de afvalverwerking", benadrukt Walkot die nu zelf acht jaar bij de GAD is betrokken."Niet alleen hebben we in dertig jaar meer scheidingsstations gekregen, ook het aantal grondstoffen dat we apart inzamelen is toegenomen. In de volksmond heet het nog vaak 'de stort', maar we scheiden tegenwoordig 24 grondstoffen op elk inzamelingspunt", klinkt het trots, voordat de manager de kans aangrijpt om de inwoners in Gooi en Vechtstreek te complimenteren. "De inwoners hebben het scheiden heel goed opgepakt! 68% van ons afval zamelen we nu apart in. Het doel is 75%, dus we zijn goed op weg."

Geen pasje

Bezoekers van de vier scheidingsstations in de regio hoeven niet te betalen of een pasje te laten zien. Een bewuste keuze, zo blijkt uit het vervolg van Walkot. "Afval is voor ons steeds vaker een waardevolle grondstof die we kunnen hergebruiken in een kringloopeconomie. Dat idee willen we ook de inwoners meegeven." Het versterken van deze kringloop is tegelijkertijd de grootste uitdaging voor de toekomst die de voorman van de afvalstoffendienst voor ogen heeft. Zo ziet hij mogelijkheden voor een zogenoemd ambachtscentrum of Repair Café op het overlaadstation in Hilversum, waar vakmensen oude elektronica en andere gebruiksvoorwerpen of materialen een nieuw leven geven. "Dat is goed voor de lokale werkgelegenheid, een speerpunt in het gemeentelijk beleid, én het sluit aan op de circulaire economie van de 21ste eeuw."

En er zal nog meer veranderen, geeft Walkot aan. "Het huidige verwerkingssysteem is niet het eindstation. Bewoners helpen ons nu nog met het scheiden van hun afval. Tegelijkertijd zijn er onderzoeken die aantonen dat nascheiding bij de grondstoffenverwerker ook een goede oplossing is. We zullen altijd de voors en tegens blijven afwegen. Een voordeel van bronscheiding is wel dat mensen zich beter bewust zijn van de hoeveelheid afval die zij produceren."

Complexer

Ook het werk voor de collega's op de wagen wordt door de ontwikkelingen complexer, antwoordt de manager desgevraagd. "We zijn nu in Naarden en Hilversum bezig met het project 'Stoppen met zakken'. De andere gemeenten zijn komend jaar aan de beurt. Over twee jaar zal de laatste zak in de regio waarschijnlijk verdwenen zijn. Wij nemen ons personeel mee in deze ontwikkelingen. Zo hebben wij nu afvalcoaches die mensen adviseren over het scheiden van afval, maar ook onze beladers en chauffeurs leiden wij op tot een kwalificatie op mbo-niveau. Onze nieuwste wagens hebben een zij-arm die de kliko's leegt. De chauffeur van de wagen bedient deze met een joystick. Je begrijpt, dat dit niet meer te vergelijken is met de vuilnisman van vroeger."

Uit de krant