Maria Jansen uit Laren heeft al jaren last van een vochtprobleem in huis.
Maria Jansen uit Laren heeft al jaren last van een vochtprobleem in huis. (Foto: JR)

'Mijn gezondheid is achteruit gegaan'

LAREN - Laat we voorop stellen dat Maria Jansen het fijn vindt om in Laren te wonen. Alleen laat haar huurhuis aan de Evertas te wensen over, meent ze. "Ik voel me écht een bevoorrecht mens", benadrukt ze. Maar sinds eind 2017 heeft ze last van nattigheid in haar huis. "Het luchtvochtigheidsgehalte in de hal is rond de 80%, terwijl tussen de 40% en 60% normaal is. Mijn gezondheid heeft de laatste jaren écht een jasje uitgedaan." Dat wijt ze niet aan haar leeftijd, die ze liever niet noemt, maar dus aan haar ongezonde huis.

Ogenschijnlijk ziet de woning van mevrouw Jansen er keurig uit. De propere Larense, die hiervoor jaren in Bussum woonde, maakt dan ook noodgedwongen iedere dag schoon, vertelt ze. "Anders heb ik overal van die vieze zwarte spikkeltjes. Op tafel, op het sanitair, in de kastjes en zelfs in de koelkast." Ook heeft ze last van kleine, zwarte vliegjes "door het vocht en de schimmel", maar gelukkig heeft de ongediertebestrijding de door een determinatiebedrijf vastgestelde rouwmuggen, schimmelkevers en zilvervisjes weten te bestrijden, vertelt ze. In het huis staan ook vochtvreters. De Larense heeft werkelijk geen idee waar al het water vandaan komt. Vaak is de deurmat bovenop het kruipluik nat. Bij een nadere inspectie blijkt dat ook de houten plaat in de meterkast natte plekken vertoont. Mevrouw Jansen zegt geschokt: "Dat is toch hartstikke gevaarlijk?"

Koud en kil

We gaan even terug naar eind 2017 toen het plotseling koud, kil en oncomfortabel werd in huis; met name in de hal en het toilet. Bij het opentrekken van het kruipluik bleek de ruimte onder het huis vol water te staan. Jansen zocht direct contact met de verhuurder De Alliantie, tegenwoordig Het Gooi en Omstreken. Een medewerker kwam kijken en schepte emmers water weg. "Maar er kwam geen eind aan. De volgende dag werd de rest van het water middels een slang afgevoerd." Het was begin 2018 toen de meterkastdeur niet meer dicht ging. Deze was door het vocht kromgetrokken. Een medewerker van Coen Hagedoorn (de aannemer van Het Gooi en Omstreken, red.) kwam langs. "Toen kreeg ik - op eigen verzoek - een bouwdroger onder het kruipluik, maar die moest om de haverklap geleegd worden. Deze werd na vijf weken weggehaald, terwijl de bak nog altijd binnen zes uur vol met water stond. De muren bleven echter zeiknat, maar volgens de medewerker zou dit wel via de doorluchtingsroosters in de gevel verdwijnen. Nou dat bleek een illusie; het werd niet droog. De ellende werd groter, want naast schimmels kwamen toen ook de eerder genoemde beestjes. Helaas zijn we nu anderhalf jaar verder en zijn de problemen er nog altijd. Mijn gezondheid is achteruit gegaan. Naast lichamelijke klachten, ben ik hier dagelijks mee bezig. Mijn leven is zo veranderd", zegt ze zichtbaar aangeslagen.

Reactie Het Gooi en Omstreken

Natuurlijk hebben we verhuurder Het Gooi en Omstreken om een reactie gevraagd. Een woordvoerder laat weten de klacht van mevrouw Jansen, waarmee het eerste contact over het vochtprobleem begin 2018 was, heel serieus te hebben opgepakt. "Er is direct onderzoek gedaan in de woning door onze aannemer Coen Hagedoorn. Hij concludeerde dat er op dat moment inderdaad sprake was van vocht in de woning. Dit vochtprobleem is ontstaan na een lekkage van een buitenkraan. Deze lekkage is verholpen. Na het plaatsen van de bouwdroger zijn er voor de zekerheid daarna extra ventilatiegaten geboord naast de bestaande ventilatieroosters aan de buitenkant van de woning, zodat de kruipruimte altijd voldoende 'lucht' krijgt. Er is op geen enkel moment schimmel of ongedierte aangetroffen", laat Mieke Wester namens Het Gooi en Omstreken weten. "De klacht is een jaar geleden ook beoordeeld door een onafhankelijke geschillenadviescommissie. Zij hebben Het Gooi en Omstreken in het gelijk gesteld. Na het oordeel van de geschillenadviescommissie is de zaak hiermee voor ons gesloten. We hebben deze bewoonster op alle mogelijke manieren geholpen en kunnen niet meer doen dan we gedaan hebben." De verhuurder heeft ook op verschillende momenten rondvraag gedaan bij de direct omwonenden. "Zij gaven aan geen last van vocht of iets dergelijk te hebben."

Meer berichten