Foto: Esmée Schaap
corona

Gouwe Ouwe-muziek tijdens ouderenuurtje Albert Heijn

LAREN/BLARICUM - Omdat vooral ouderen kwetsbaar zijn voor het coronavirus heeft Albert Heijn de deuren vanaf maandag 23 maart een uurtje eerder geopend. Niet alleen kunnen 70- plussers in dit uur rustiger en met minder kans op besmetting hun dagelijkse boodschappen doen, ze ervaren tegelijkertijd een gevoel van nostalgie met nummers van vroeger.

Een woordvoerder van Albert Heijn laat weten dat het ouderenuurtje goed ontvangen wordt. "We krijgen vanuit het hele land positieve signalen van ouderen en managers. Veel oudere klanten bedanken medewerkers en leidinggevenden."

De muziekprogrammeurs van DDJ Media, het bedrijf achter de muziek en instore commercials bij Albert Heijn, twijfelden geen moment en besloten om tijdens het ouderenuurtje ook muziek uit de tijd van deze doelgroep te programmeren. "Toen we de vraag kregen om de muziek in de winkels een uur eerder aan te zetten voor ouderen, kwamen we direct op het idee om hier Gouwe Ouwe-muziek aan toe te voegen, waar Albert Heijn ook enthousiast op reageerde. Het effect van muziek is enorm, het heeft een directe invloed op de stemming. Muziek spreekt gebieden in de hersenen aan die (jeugd)herinneringen activeren en een gevoel van nostalgie oproepen. Zeker in deze moeilijke tijden hopen wij hiermee een vertrouwd gevoel te kunnen bieden aan deze klanten. En niet alleen ouderen, maar wij allen zijn nu nog meer gebaat bij muziek. Kijk bijvoorbeeld naar de mensen die nu op balkons met elkaar zingen; muziek verbroedert."

Voor de Albert Heijn-medewerkers is het misschien wel even wennen, normaal gezien draait er buiten de openingstijden muziek die speciaal geprogrammeerd is voor de vakkenvullers die op dat moment aan het werk zijn. De Gouwe Ouwe-nummers, van artiesten waaronder Rod Stewart, The Beatles en Aretha Franklin, zijn iedere ochtend te horen tussen 7.00 en 8.00 uur. Vanaf 8.00 uur vindt de reguliere, op maat gemaakte, programmering plaats. Al eerder nam Albert Heijn verschillende maatregelen om de veiligheid voor zowel medewerkers als klanten te waarborgen. Zo worden, onder andere via instore announcements klanten opgeroepen zo veel mogelijk handscanners te gebruiken, contactloos te betalen en 1,5 meter afstand te houden van anderen. Dit alles om de veiligheid voor zowel medewerkers als klanten te waarborgen.

Meer berichten