Afbeelding
Bol-an

Frits van Amersfoort bij eerste raceauto Max Verstappen.

Algemeen

Eerlijk gezegd gaf ik destijds geen bal om die saaie, miljoenenverslindende autosport. Maar sinds Verstappen met zijn Red Bull ‘op het randje’, als een straatvechter, het Formule 1-circus dresseert naar een mogelijk eerste kampioenschap, ben ik ook besmet met het Max-oranjevirus. Zondag is de shoot out in Abu Dhabi om 14.00 uur. Afgelopen weekend sloeg de vlam al in de pan tijdens een spectaculaire, nog nooit vertoonde race op het nieuwe circuit van Saoedi-Arabië. Kemphanen Lewis Hamilton ( 7-voudig kampioen) en Max Verstappen (nog nooit) hebben na 21 races beiden 369,5 punt. Wie zondag de finish het eerst passeert, heeft gewonnen. Lukt dat niet dan pakt de Nederlander de titel, want hij heeft 1 grand prix meer gewonnen dan de Brit.

Wat ik heel grappig vind, is dat Max in de Larense kraamkamer heeft gelegen van Frits van Amersfoort, jongste telg (1954) uit het garage-, taxi- en ziekenvervoerbedrijf van vader en grootvader Coen van Amersfoort aan de Eemnesserweg. Hij gaf de Limburger met zijn Van Amersfoort Racing (VAR)-team het opstapje naar het hoogste niveau in de autoracerij. In 2014 liet Frits de toen 16-jarige coureur bij hem debuteren in de Formule 3. Een paar maanden later was hij Formule 1-coureur. 

Frits’ bedrijf dat hij 4 decennialang en de laatste jaren samen met zijn zakenpartner Laarder Rob Niessink runt, staat in Zeewolde, in de voormalige roemruchte Nederlandse sportwagenfabriek Spyker. In het met bekers overladen pand werken zo’n 40 technisch ingenieurs (o.a.TU Delft). Zij bereiden de bolides voor in de klassen F3 en F4. Werkzaamheden die moeten leiden naar acquisities voor toekomstige F1-coureurs. De oud-Laarder die het bacil van de autoracerij van jongs af aan meekreeg tijdens de vroegere grand prixs van Zandvoort: ‘In ons bedrijf is er altijd die druk van ‘moeten winnen’. Winnen staat gelijk aan financiering. Het gaat om passion, dedication en tradition. Je moet de kick voelen. Elke dag is anders. Je gaat als team de hele wereld over. Het is een drug. We hebben het geluk gehad met Max een jaar te kunnen werken. De deal was, we zien wel. Het heeft ons uiteindelijk nieuwe teamacquisities opgeleverd. Andere coureurs moeten veel geld meenemen. Het afgelopen jaar hebben we alleen buitenlandse coureurs gehad. Zij zijn onze klanten. Vaak rijkeluiszoontjes. Wie kan dat nog betalen. De stap van F3 naar F 1 kost al gauw 5 tot 8 miljoen euro. Het talent verschuift. Richting Oost-Europa en China. Daar zit het geld. Wie er wereldkampioen wordt? Brrrr...pffft…na zondag? 

“Het was spectaculair, maar technisch niet fraai van Max. Zijn vader is precies zo. Het is extreem. De Verstappens hebben één probleem. Ze kunnen niet verliezen. Alle Max-fans zullen me wel torpederen. Het is een thriller geworden. Ze gaan tot het gaatje. Je meerdere moeten erkennen, daar hebben ze moeite mee. Er is een grens. Als ze er allebei af gaan, wint Max. Als dat gebeurt.” Hij schudt zijn hoofd. “Er is nu een soort tweedeling ontstaan tussen de race fans van Verstappen en Lewis. Net zoals bij gevaccineerden en ongevaccineerden.”
Mijn hart ligt bij Max, maar of hij wereldkampioen wordt? Ik houd toch ook rekening met Lewis.

Leo Janssen.
www.bol-an.nl

Uit de krant