Afbeelding
Foto: Enter Media

Steeds meer laadpalen in Nederland, maar kan dat niet anders?

Algemeen

Nederland is koploper op het gebied van laadpalen, maar daarmee wordt ook een zware claim gelegd op de beschikbare ruimte.

Laren telt er momenteel 44, Blaricum telt er 42 en Eemnes 39 en het aantal groeit nog steeds. En zoals altijd met dit soort groeicijfers beginnen ook de tegengeluiden.

(Tekst gaat verder na de afbeelding)


De discussie of elektrisch rijden echt de toekomst is, is wel zo ongeveer beslecht. Nog steeds hoor je links en rechts dat elektrische auto’s een tussenoplossing vormen op weg naar auto’s op waterstof (wat ook elektrische auto’s zijn, maar dan met een oplaadsysteem aan boord), maar als het al zover komt, dan gaan daar nog veel jaren overheen. 

ANWB
Autoriteit over alles wat met auto’s te maken heeft, heeft de ANWB. De consumentenbond is er zeker van dat elektrisch rijden de toekomst heeft.

“Bij de ANWB zijn we ervan overtuigd dat elektrisch rijden het autorijden van de toekomst is. Of elektrisch rijden voor jou nu al interessant is, hangt van meerdere factoren af: hoe je je auto gebruikt, je budget en de eventuele laadmogelijkheden in jouw omgeving”, laat de ANWB onder meer weten.

Rond 90.000 laadpalen
Het gebruik van je auto en je budget zijn zaken waar je zelf invloed op kunt hebben, maar de plaatsing van laadpalen is een zaak van nutsbedrijven en gemeenten.

En die pakken het goed op. Sterker, Nederland is de absolute koploper in de Europese Unie wat betreft laadpalen voor elektrische auto’s. 

Groei
Aan het begin van dit jaar stonden er volgens ANP/LocalFocus in Nederland 86.453 publieke en semipublieke laadpalen (hier vallen bijvoorbeeld de laadmogelijkheden in parkeergarages onder) en aan het begin van 2021 waren het er 65.613. De groei zit er dus stevig in.

Dat de meeste laadpalen in de vier grote steden staan laat zich raden, simpelweg omdat hier de meeste mensen wonen. Maar kijken we naar het grootste aantal laadpalen op 100.000 inwoners dan scoort Zuid-Beveland het best met 111 oplaadpunten op slechts 7.500 inwoners.

De grootste stijger vorig jaar was de Drentse gemeente Aa en Hunze. Hier verviervoudigde het aantal laadpunten bijna afgelopen jaar, van 13 naar 57.

Koploper
In Europees perspectief is Nederland koploper. Ongeveer de helft van alle ongeveer 307.000 laadpalen laadpalen in de EU staan in Nederland en Duitsland, dat met 60.00 laadpalen een goede tweede is.

Frankrijk heeft ruim 37.000 laadpalen, gevolgd door Zweden (ruim 25.000) en Italië (23.500). Daarmee heb je het wel zo ongeveer gehad met de EU-landen waar een serieus aantal laadpalen is te vinden. 

Laadpaalklever
Met de groei van het aantal laadpalen worden ook de geluiden steeds luider dat Nederland er langzaam genoeg van begint te krijgen.

Begin van de zomer dook het begrip ‘laadpaalklever’ op voor mensen die onnodig lang een oplaadplek bezetten en dat wekt wrevel. En niet iedereen vindt laadpalen een verfraaiing van de openbare ruimte. Om die reden wordt gezocht naar andere oplossingen.

‘Laadlantaarns’
Elaad.nl (het kennis- en innovatiecentrum op het gebied van slimme laadinfrastructuur in Nederland) stelde bijvoorbeeld de vraag of je laadpalen kunt combineren met lantaarnpalen - of breder: met straatmeubilair in het algemeen - en liet dat uitzoeken.

Een van de conclusies is dat een laadpaal niet op het verlichtingsnet aangesloten kan worden, maar dat ‘gecombineerde objecten’ zoals laadlantaarns voordelen bieden in de openbare ruimte.

Laadplek op eigen grond is handig

Het handigst is een laadpaal of zogeheten wandlader (een kastje aan de muur) voor de deur. Dan heb je nooit het gezeur dat iemand anders je voor is, want de stroom lever je zelf aan jezelf. Er moet wel aan een aantal voorwaarden worden voldaan

- Woon je in een appartementencomplex zonder eigen erf dan gaat het niet werken. Voor een laadpaal heb je een garage, carport, oprit of eigen parkeerplaats nodig. De laadpaal kun je dan bij het huis laten installeren. Een wandlader (ook wel wallbox geheten) werkt ook. Hiermee kun je hetzelfde als met een laadpaal.

- Heb je geen eigen parkeerplek bij je huis, dan kun je de gemeente vragen een laadpaal in de straat neer te zetten. Of de gemeente dat doet en onder welke voorwaarden, verschilt per gemeente.

- De oplader van je auto heeft een maximaal laadvermogen. Hoe hoger dat laadvermogen, hoe hoger het vermogen van de laadpaal moet zijn.

- Als je auto er geschikt voor is, is het verstandig om te kiezen voor een laadpaal met een 3-fase-aansluiting. Hiervoor moet je ook nagaan welk type aansluiting (1, 2 of 3 fase) je huis heeft. Je kunt dat zien op de elektriciteitsmeter in de meterkast of op de factuur.

- Een laadpaal kost tussen 2000 en 2500 euro, inclusief graafwerkzaamheden en de aanpassing in de meterkast.

Bronnen onder andere Rabobank, laadpaalnodig.nl, elaad.nl.

Redactionele bijdrage van het LNP



Bijschrift - Credit

!
Afbeelding
Gijs van Hall deel 2 Bol an 21 uur geleden
Afbeelding
PvdA Eemnes roept College op tot leiderschap en daadkracht Politiek 30 sep, 07:24
Afbeelding
BEL-Art toont de natuur van de Erfgooiers Cultureel 29 sep, 16:19
Afbeelding
Expositie Winnende Penselen Cultureel 29 sep, 14:34
Afbeelding
Deo et Arti brengt afwisselende Eenakteravond Cultureel 29 sep, 08:05
Afbeelding
Rouwcafé in het Brinkhuis Mensen 28 sep, 14:27
Afbeelding
Rondje Flevoland voor Oekraïense kinderen in Eemnes Algemeen 28 sep, 11:20

Uit de krant