De knoop is al doorgehakt door de provincie: meerijden via 't Merk zit er niet meer in.
De knoop is al doorgehakt door de provincie: meerijden via 't Merk zit er niet meer in.

Snelle bus gaat meerijden over de Meent

Algemeen

BLARICUM - "De conclusie van de grote meerderheid van de stuurgroep HOV is dat meerijden over 't Merk helaas niet HOV-waardig is", alsdus wethouder Liestbeth Boersen. Zij bezocht gisteren het overleg over de snelle bus om het onderzoek naar een Blaricums alternatief toe te lichten.

"Ook het idee om de halte direct bij de afrit van de A27 neer te leggen, bleek niet HOV-waardig te zijn. Het kruispunt met de Stichtseweg blijft het grote struikelblok hierin."

Meent
De optie die nu verder bekeken wordt is meerijden over de Meent. "De provincie heeft al onderzocht wat er nodig is om deze HOV-waardig te maken. Het college bespreekt dinsdag wat er nu voor een voorstel naar de raad gaat."

Boersen lichtte de raad gisterenavond al per mail in over de conclusie die de stuurgroep heeft getrokken. "Helaas, maar de vrije busbaan is in ieder geval nog steeds van de baan." De wethouder verwacht dat de raad in mei een besluit kan nemen.

Huizen
Wethouder Gerrit Pas uit Huizen heeft gisteren als eerste het overleg met de HOV-stuurgroep verlaten. Hij zou een andere afspraak hebben gehad. De andere deelnemers vertrokken pas later.

In een reactie laat wethouder Pas weten dat Huizen heeft laten aantekenen het niet eens te zijn met de conclusie die nu getrokken is.

"Het onderzoek van Blaricum laat zien dat welke oplossing je ook kiest - zelfs de vrije busbaan - de kruising Stichtseweg/Randweg grondig aangepakt moet worden om tot een duurzame HOV-oplossing te kunnen komen", aldus Pas.

Zwaar geschokt
Het bewonerscollectief dat gisteren voor het overleg de handtekeningen overhandigde laat in een eerste reactie weten "zwaar geschokt en teleurgesteld te zijn, omdat dit al bekend was toen wij de petitie overhandigden tegen de vrije busbaan. Wij gaan ons verder beraden".

Eemnes
Voor Eemnes zijn de druiven minder zuur. Hier wordt bekeken hoe er langs de A27 een veilige halteplaats kan worden gemaakt. Deze halte wordt dan verbonden met een trap en hellingbaan naar een parkeerplaats langs de verlegde Laarderweg.

De kosten van deze variant zijn geschat op 4 tot 4,4 miljoen euro. Het grote voordeel is dat de variant 10 seconden sneller is dan ooit bedacht in de oorspronkelijke plannen. Daarnaast is hij comfortabeler voor de passagiers.

Sprey/vd Berg-variant
Paul Sprey, samen met Willem van den Berg de bedenker van de Sprey/vdBerg-variant, kan ermee leven, "maar ons idee is natuurlijk nog steeds het beste, goedkoper, er hoeven minder bomen gekapt te worden en het heeft nog meer voordelen".

"Volgens mij ontbreekt de wil bij de stuurgroep om dit idee uit te voeren, omdat het niet door hen is bedacht of een of ander duur bureau. Het doel is in ieder geval bereikt en er komt geen onzinnige halte en P&R aan de noordzijde van de Verlegde Laarderweg.

Uit de krant