Martijn Le Coultre voor het atelier waarin Mondriaan van 1916 tot 1918 heeft gewerkt.
Martijn Le Coultre voor het atelier waarin Mondriaan van 1916 tot 1918 heeft gewerkt. Foto: Koosje de Beer

Mondriaans atelier is niet De Stijl, maar stijl Hans en Grietje

Cultureel

LAREN/BLARICUM - Veel musea in het land haken dit jaar aan op 100 jaar De Stijl. Dit najaar organiseert Singer Laren een expositie over de invloed van de kunstbeweging op het grafisch ontwerp. Verder is het in Laren en Blaricum relatief stil.

Bijzonder, want in deze dorpen hebben Piet Mondriaan en Bart van der Leck, vanaf het begin betrokken bij De Stijl, gewoond en geleefd. In een drieluik blikt deze krant terug op het Gooise kunstenaarsleven in de Eerste Wereldoorlog.

Onderzoek
"Soms is een bankencrisis ergens goed voor", zegt Martijn Le Coultre, behalve notaris in Laren, ook schrijver van het boek 'De hut van Mondriaan'. "Daardoor was er tijd om onderzoek te doen naar de ateliers die de Dooyewaard Stichting had aangekocht."

Duikend in de archieven kwam aan het licht dat Mondriaan in een van de huisjes heeft gewerkt. Het is vooral het contrast dat dit atelier volgens Le Coultre bijzonder maakt. "In een hutje in Hans-en-Grietje-stijl prikte Mondriaan met punaises kleurvlakken aan de wand om zijn eigen wereld te creëren."

Tierlantijnen
"De vernieuwing, het volledig loslaten van het Biedermeiergevoel en andere tierlantijnen", is het antwoord van de Larense notaris op de vraag wat hem aanspreekt in Mondriaans werk. "Piet Mondriaan is de meest toonaangevende kunstenaar van een generatie die volstrekt nieuwe paden insloeg."

"Waar Theo van Doesburg, ook oprichter van De Stijl, op een gegeven moment verstart en vasthoudt aan oude ideeën, blijft Mondriaan vernieuwen. Dat deze kunstenaar hier in het Gooi heeft gewoond en gewerkt, blijf ik een intrigerende gedachte vinden."

Lees verder in de digitale editie

Uit de krant