Hoogstaande uitvoering Matthäus Passion | Laarder Courant
Foto: Carla van Oostenrijk

Hoogstaande uitvoering Matthäus Passion

  Cultureel

LAREN - Lovende reacties van het publiek na afloop van de uitvoering van de Matthäus Passion zondag in een nagenoeg uitverkochte St. Jansbasiliek. Een uitvoering van hoogstaande Duitse koormuziek, verzorgd door de Robert-Franz-Singakademie en topsolisten van Nederlandse bodem. Alles onder leiding van de Duitse dirigent Nikolaus Müller. Met een enorm gevoel voor detail, rust en vloeiende muzikaliteit leidde hij zijn musici door dit ontroerend passieverhaal van Christus.

Een verrassende keuze van de Stichting Laren Klassiek om dit koor uit het Oost-Duitse Halle voor deze uitvoering te engageren. De koralen, die dirigent Müller in het eerste deel ook liet meezingen door het kinderkoor, en de andere koorpartijen muntten uit door die uitzonderlijke traditie waarin Duitse koren zo geworteld en uniek in zijn. Wie zijn ogen dicht hield en zijn oren open waande zich aanwezig bij de premiere in de Thomaskirche in Leipzig waar Johann Sebastian Bach het allemaal bedacht en uitgevoerd had. Onvoorstelbaar dat Müller- wiens eerste Matthäus het was als dirigent - Bachs meesterwerk naar zo'n hoog muzikaal niveau wist te tillen.

Bij de solisten maakte bariton Maarten Koningsberger een overrompelende indruk: zo mooi gezongen, zoveel kracht en suprematie ten opzichte van zijn 'discipelen' en zoveel expressie bij het verraad van Judas. Ook de andere solisten maakten grote indruk op het publiek. Het publiek, al vooraf bekend gemaakt met de komst van de veel geprezen jonge bariton Raoul Steffani (27), raakte onder de indruk van 'zijn' aria's 'Komm susses kreuz' en 'Mache dich mein herze rein'. Ze klonken als 'balsem' voor de ziel.

De sopraan Selma Harkink, begeleid door een etherische fluitsolo, vertolkte ingetogen de sleutel-aria (de betekenis van Christus lijden) 'Aus liebe'. Prachtig, maar voor het grote publiek legt deze aria het altijd af tegen de volgens hen de allermooiste; 'Erbarma dich', ditmaal ontroerend vol spijt wanhoop en droevenis gezongen door Barbara Kozeljz. Het ging door merg en been. Bernard Loonen was een evangelist met gevoel voor de actualiteit van het verhaal. Dan weer verbijsterd, dan weer woedend, ingetogen, afgewisseld met de prachtige aria 'Ich will bei meinem Jesu wachen'. "Het lijkt wel of het ieder jaar mooier wordt", was een van de reacties na afloop. Zo (klank)kleurrijk was deze uitvoering, zo vol eenvoud, maar toch met een diepe zeggingskracht. Nikolaus Müller liet Bach met zijn prachtige koor en solisten voor zichzelf spreken: wat een prestatie!

Evenals de voorgaande veertien jaren was de organisatie van de Stichting Laren Klassiek weer voortreffelijk. Benieuwd naar de jubileum-uitvoering van volgend jaar Palmzondag.

Meer berichten