Afbeelding
Foto: AT Scholen

Klimaatmanifestatie voor scholieren Laar & Berg 'super ervaring'

Natuur en Milieu

LAREN - Bijna zestig leerlingen van Laar & Berg heeft het Green Team - onder leiding van tweedejaars leerling Storm Attwell (14) - aan het 'spijbelen' gekregen voor de klimaatstaking van donderdag in Den Haag. Attwell: "Het is een super ervaring, het leeft heel erg op Laar & Berg."

De landelijke stakingsdag is opgeroepen door Youth for Climate en heeft meer dan 10.000 leerlingen aan het 'spijbelen' gebracht. Attwell: "We kwamen aan en er waren al zoveel mensen. Voor de massamenigte werd er muziek gedraaid op het podium. Iedereen zong mee en we begonnen te lopen met onze spandoeken en teksten in de lucht. Naarmate iedereen liep, begonnen verschillende groepjes leuzen te scanderen en als een soort golf begon de hele menigte mee te doen."

De scholier laat weten dat de demonstranten werden aangemoedigd door vele applaudisserende volwassenen en kinderen langs de route. "Toen we langs het kantoortje van meneer Rutte liepen ging iedereen los. Er werd steeds meer en harder geschreeuwd door iedereen. We gingen op de wegen staan en op de vrachtwagens klimmen om iedereen aan te moedigen! Na ongeveer twee rondjes kwam de politie ons te stoppen en werd er op het podium nog even een paar leuke nummers gedraaid."
 

Tekst gaat verder onder de foto.

De minister geeft geen toestemming voor deelname en vindt dat scholen afwezigheid op donderdag 7 februari moeten zien als spijbelen. Sannerijn Jansen, rector Laar & Berg: "Wij staan hier echter genuanceerder in. Wij begrijpen dat leerlingen zich zorgen maken over klimaatverandering en dat zij van zich willen laten horen. Vanuit Service as Action stimuleren wij leerlingen regelmatig om actie te nemen, om een publiek aan te spreken en om veranderingen in denken of doen te weeg te brengen. Het zou raar zijn als wij deelname dan nu zouden verbieden."

Mede naar aanleiding van Duurzame Dinsdag (27 november jl.) is klimaatverandering een veelbesproken thema geworden op school. Jansen: "Op de hoogte zijn van actuele ontwikkelingen en onderzoek (knowledgeable, inquirer), nadenken over eigen doen en laten (reflecting, caring) en actiebereidheid (principled, risk-taker) passen wat ons betreft bij het IB Learner Profile. Wij zijn wel van mening dat leerlingen alleen moeten gaan als zij zich ook écht betrokken voelen bij deze actie en als zij na terugkomst de belangrijke boodschap over klimaatverandering verder willen verspreiden en daarbij hun medeleerlingen, hun docenten en hun ouders willen aanzetten tot verandering van gedrag. Dit past bij onze missie Discover. Learn. Inspire.


 

Uit de krant