Afbeelding
Foto: Pexels

Openbare laadpaal in de BEL-gemeenten vaak dichtbij

Natuur en Milieu

BEL - Wel elektrisch rijden, maar geen eigen laadpaal aan de muur? Dat hoeft in Noord-Holland geen probleem te zijn. Publieke laadpunten zijn hier namelijk vaak relatief dichtbij. Ook de BEL gemeentes scoren prima. 

Dat blijkt uit onderzoek van energiebedrijf Zonneplan, op basis van data van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). Met name de gemeenten rondom Amsterdam noteren een hoge ‘laadpaaldichtheid’. Gemeenten als Hollands Kroon, Drechterland en Opmeer scoren wat minder, maar doen het landelijk gezien nog altijd niet slecht.

Zonneplan deelde het aantal publieke laadpunten per gemeente door de lengte van het wegennet in diezelfde gemeente. Daaruit blijkt dat EV-bezitters zonder eigen oprit - en dus zonder eigen laadpaal - het best af zijn in de Randstad. De afstand tot een publiek laadpunt is in Noord-Holland gemiddeld 630 meter, net iets meer dan in Zuid-Holland (610 meter). 

Ter vergelijking: inwoners van Drenthe moeten gemiddeld bijna vijf kilometer rijden voordat ze een publiek laadpunt tegenkomen. De Friese gemeente Dantumadiel komt zelfs tot bijna 22 kilometer.

Noord-Hollandse EV-bezitters zijn qua afstand tot publieke laadpunten in Amsterdam het best af. In de hoofdstad staat om de 220 meter een openbare laadpaal, die mensen uiteraard in veel gevallen wel moeten delen met anderen. 

Ook in Blaricum en Eemnes hoeven mensen minder dan twee kilometer te rijden en in Laren is dat zelfs één kilometer. Daartegenover staat Hollands Kroon, waar de gemiddelde afstand 6,3 kilometer bedraagt. 

Zie hieronder de scores van de overige gemeenten in de provincie Utrecht en Noord-Holland, waaronder die in de BEL-gemeenten. https://datawrapper.dwcdn.net/ZxD11/1/ 

Uit de krant