Zaterdag vond een door Arjan Buijks georganiseerde meetup plaats op het Oranjeweitje.
Zaterdag vond een door Arjan Buijks georganiseerde meetup plaats op het Oranjeweitje. Foto: Bob Awick

Buijks roept gemeenteraad op tot motie voor volledig maatregelenpakket A27

Politiek

BLARICUM - Arjan Buijks roept namens de ondertekenaars van de petitie 'Schoneluchtvoorblaricum' alle gemeenteraadsleden op om het college tijdens de raadsvergadering van aankomende dinsdag 16 april middels een motie de opdracht te geven zich met het volle gewicht in te zetten op het volledige pakket van noodzakelijke maatregelen tegen de overlast van de A27.

"Samen met buurgemeenten Eemnes en Laren, en zich niet door Rijkswaterstaat met een kluitje in het riet te laten sturen en genoegen te nemen met 1 of 2 lagen ZOAB", aldus Buijks in zijn schrijven naar de raadsleden.
Het volledige pakket bestaat uit: maximumsnelheid omlaag, van 130 km/u naar 100 km/u, adequate geluidswering, d.m.v. schermen, in combinatie met zeer effectief, diffractoren en twee lagen stil asfalt (ZOAB).

Beweging
Buijks: "Hoewel het te prijzen is dat er beweging lijkt te komen in de aanpak van de A27 maak ik (en inmiddels velen met mij, de teller staat op 900 handtekeningen online en offline, de 1000 is in zicht), mij zorgen zorgen over de richting die het college nu op wil met haar eenzijdige pleidooi voor ZOAB richting Rijkswaterstaat."

Fijnstof
De Blaricummer vindt dat het punt fijnstof volkomen wordt genegeerd. Daarnaast blijft het pijnlijk om te zien hoezeer er geïnvesteerd wordt in de Blaricummermeent, terwijl het grootste deel van het dorp (Bijvanck, Bouwvenen, Oude Dorp, Domein), dat dezelfde klachten al jaren achtereen ervaart, het nakijken heeft. "Als het college zich werkelijk bekommert om wat er leeft in het hele dorp, dan verschuilt zij zich niet achter het argument dat de Blaricummermeent nu eenmaal nieuwer is en dat men dus verplicht is iets te doen."

Ridicuul en beledigend
Buijks vindt de passage in het informatiebrief van het college aan de raad d.d. 28 maart 2019 over 'beleving' van het geluid ridicuul en beledigend. "De vergelijking met het geritsel van bladeren spant de kroon. De lezer wordt feitelijk geacht deze uiteenzetting als een terechte bagatellisering van het probleem op te vatten. Eigenlijk wil men zeggen: geluid = geluid. Maar dat is niet zo. Er is piekgeluid (een dichtvallende deur, een fluitende vogel, de brievenbus die kleppert) en er is monotoon geruis dat urenlang, zonder te stoppen doorgaat. Ergo: een snelweg.

Stille dood sterven
De discussie reduceren tot decibellen is feitelijk een ontkenning van het probleem. De enige (en tevens goedkoopste) manier om alle overlast bij de bron aan te pakken is de maximumsnelheid. Daarnaast zijn aanvullende maatregelen zinvol en dus van belang. Dus de boodschap blijft: snelheid omlaag, adequate geluidswering en stil asfalt. Laten we voorkomen dat het huidige momentum een stille dood sterft door halve maatregelen."

De VVD heeft ondertussen een motie in de maak. "Buijks heeft gelijk", zegt VVD-fractievoorzitter René Wiegel.

Uit de krant