Afbeelding
Foto: Archief

Groen Laren en PvdA Eemnes willen nieuwe buslijn

Politiek

LAREN/EEMNES - Door de verbetering van het regionale OV-netwerk (HOV) dreigt het lokale OV-netwerk te verschralen, menen Groen Laren en PvdA-fractie Eemnes. In een motie zeggen ze dan ook: het wordt tijd om het lokale OV-netwerk opnieuw te bezien.

De verbinding naar Hilversum en Huizen zal door de komst van de HOV verbeteren. De HOV-halte ligt echter buiten de bebouwde kom en is niet voor iedereen makkelijk bereikbaar. Het lokale OV-netwerk in Laren en Eemnes blijft dan ook nodig, maar dreigt te verkleinen.

“De verlaging van de frequentie van lijn 109 naar een uursdienst is daar een voorbeeld van”, schrijven de partijen in de motie. “Het betekent namelijk dat de centra van Laren en Eemnes per OV nog maar eens per uur zijn verbonden. Dat geldt evenzeer voor de OV-knooppunten Hilversum en Crailo.”

Daarnaast valt volledig opheffen van lijn 109 op termijn te verwachten, aldus Groen Laren. “En de route van lijn 109 is ook zodanig dat woonwijken in het zuiden van Laren en Eemnes niet worden aangedaan.”

Singer

In Laren speelt nog een specifiek probleem: de beperkte parkeerruimte in het centrum. “Dat is met name voor bezoekers van Singer een probleem”, aldus Groen Laren. “Het veroorzaakt overlast. Parkeergelegenheid buiten het centrum zou dat probleem kunnen verlichten, mits er een soepele verbinding naar het centrum is.”

“Dat zou bijvoorbeeld kunnen door te parkeren bij Gooi-Noord (Tergooi MC Blaricum) en van daaruit met een bus naar het centrum. Aangezien Gooi-Noord per 1 mei aanstaande naar de locatie Hilversum verhuist, zou daar voorlopig voldoende parkeerruimte beschikbaar zijn. Dat zou ook in de toekomstige plannen met het terrein meegenomen kunnen worden.”

Half-uurs dienst

Een oplossing voor al deze problemen zou een lokale busverbinding van Crailo naar Eemnes zijn, vinden Groen Laren en PvdA Eemnes. “Bijvoorbeeld via de route Gooi-Noord, Singer, Brink, Zevenend, Smeekweg, Kloosterweg, Schapendrift, Graafland, Eemnesserweg, Verlegde Laarderweg, Noordersingel, Braadkamp, Plantsoen, Stadswijksingel, Zuidersingel.”

“Deze route zou in een half uur afgelegd kunnen worden. Dus een half-uurs dienst als er één vervoermiddel wordt ingezet. Voor een groot deel van de halteplaatsen kunnen de huidige bushaltes worden benut. Uiteraard zal de lijn met elektrisch vervoer moeten worden uitgevoerd, bij voorkeur met een kleiner type autobus.”

Onderzoek

Het stimuleren van openbaar vervoer heeft veel voordelen volgens de partijen. “Door de vergrijzing en de opvang van vluchtelingen zijn steeds meer mensen op het openbaar vervoer aangewezen. Het gebruik van openbaar vervoer draagt bij aan de klimaatdoelstellingen en het vermindert de verkeers- en parkeerdruk.”

Daarom verzoeken Groen Laren en PvdA Eemnes de colleges om samen een haalbaarheidsonderzoek uit te voeren naar de exploitatie van een nieuwe buslijn, zoals hierboven genoemd.

Uit de krant