Auteur en kunsthistoricus Emke Raassen toont enkele pagina's uit het manuscript voor het boek over de Larense School dat ze schreef.
Auteur en kunsthistoricus Emke Raassen toont enkele pagina's uit het manuscript voor het boek over de Larense School dat ze schreef.

Verrassend overzichtswerk van de Larense School

Algemeen

LAREN - Aan het eind van de 19e eeuw werd Laren een broedplaats voor schilders. Kunsthistorica Emke Raassen geeft een overzicht van hun werk in het boek 'Schilderkunst in Laren' dat afgelopen week is verschenen.

"Ik heb jarenlang als hoofd museumzaken bij Singer Laren gewerkt en vaker geschreven over de Larense School. Ook dit boek heb ik met plezier geschreven, vooral omdat ik op zoek ben gegaan naar minder bekend werk."

Kunstenaarskolonie
Anton Mauve, Jozef Israëls, Evert Pieters en Hein Kever – het zijn allemaal namen uit de kunstenaarskolonie Laren die aan bod komen in het boek van Emke Raassen.

"Hoewel ik in de epiloog zeker aandacht besteed aan de schilders die na de Eerste Wereldoorlog naar Laren komen, ligt de nadruk in dit boek op de kunstenaars die rond 1880 in het Gooise dorp woonden", licht de schrijfster toe.

"Die eerste schilders lieten zich inspireren door het Gooise heidelandschap, de Erfgooiers en de kenmerkende, authentieke interieurs. Later wordt het werk van de Larense kunstenaars veel kleuriger."

'Het Moeras'
Een van de favoriete schilderijen van Raassen uit die allereerste periode is 'Het Moeras' van Anton Mauve, de bekendste schilder van de Larense School die - toen al op de toppen van zijn roem - van 1885 tot zijn dood in 1888 in Laren woonde.

"Ik houd van de grijzige luchten, zoals alleen hij die kan schilderen. Het is niet voor niets dat liefhebbers het Gooi ook wel het 'Land van Mauve' noemen, naar een kunstenaarsblad dat in die tijd werd uitgegeven", vervolgt de kunsthistorica. "In dit schilderij zie je ook duidelijk de invloed van de Haagse School, waarvan de Larense School een voortzetting is."

Verrassend
Hoewel de meeste afbeeldingen in het boek uit de collectie van het Singermuseum zijn, heeft Raassen bewust gezocht naar werk in andere musea en de kunsthandel.

"'Het Moeras' hangt bijvoorbeeld in het Rijksmuseum, maar ook in de kunsthandel heb ik veel schilderijen gevonden die minder bekend zijn, maar wel heel mooi, zoals het 'Vredig Uurtje' van Evert Pieters. Daardoor is het, denk ik, ook voor mensen die wat meer weten van de Larense schilderkunst, een verrassend boek geworden."

Lees verder in de digitale editie

Uit de krant