Afbeelding
Foto: Pixabay

Hulp voor gedupeerden onrechtmatig energiecontract

Bedrijven

EEMNES - Eemnes Enerige | om schiet inwoners te hulp die onrechtmatig worden overgestapt op een ander energiecontract.

Hierdoor komen consumenten soms jarenlang vast te zitten aan een ongewild en onvoordelig energiecontract. Met de gratis Terugswitch Service schiet Eemnes Energie I om kan dit worden teruggedraaid..  

Cijfers
Uit cijfers van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) is gebleken dat er er van 2019 tot en met 2021 een sterke toename was van telefoontjes door energievergelijkers.

Ondanks  herhaaldelijk optreden van de ACM, meldingen in de media en de nieuwe telemarketingwet - die op 1 juli 2021 in ging - zijn er volgens Eemnes Energie I om nog regelmatig meldingen die bij ‘om I nieuwe energie’ binnenkomen. Van dit energiecollectief is ACM de mede-eigenaar van. 

Misleidende verkoop
Het komt voor dat consumenten niet altijd de juiste of volledige informatie krijgen, op ongewenste momenten gebeld worden of aan de deur bezocht en het gesprek is vaak ook lastig te beëindigen.

Ook bestaan er intermediairs, dit houdt in dat iemand zich voordoet als je eigen leverancier. Zij letten dan niet op de regels voor telemarketing en colportage. Het werven van klanten gebeurt ook vaak op een misleidende manier.

Boete
In de meest erge gevallen zitten consumenten jarenlang vast aan een contract bij een nieuwe leverancier en kunnen zij daar alleen nog weg door een hoge boete te betalen.

André Dippell, directeur van om | nieuwe energie: “Via trucvragen komen sommige partijen er al snel achter bij welke leverancier je zit om vervolgens aan te geven dat zij bellen namens jouw leverancier.”

Ongewilde overstap
“Daardoor blijven klanten aan de telefoon en denken ze dat ze een nieuw prijsaanbod krijgen. Eigenlijk blijken ze daarmee akkoord te gaan met de overstap naar een andere leverancier.”

Eemnes Energie I om en de andere lokale energiecoöperaties binnen het collectief vinden dat dit soort praktijken moeten stoppen en dwingen de hele energiebranche tot verandering.

Gestrekt been
Als de consument weer eens benadeeld wordt, dan gaat het collectief er met gestrekt been in. Daarmee is om | nieuwe energie de eerste Nederlandse leverancier die hulp aanbiedt voor deze consumenten.

Via de website kunnen mensen bekijken of hun situatie wel goed is en zich aanmelden voor de Terugswitch Service. Het maakt daarbij niet uit of iemand klant is bij het collectief of niet.

Branche
Dippell: “Omdat we niet in deze branche zitten om financiële winst te maken, benaderen we consumenten juist met het verhaal achter onze energie en zijn we principieel tegen alle vormen van agressieve en misleidende verkoop.”

“We krijgen echter regelmatig meldingen van klanten over dit soort praktijken. Sommigen consumenten zijn zo overrompeld door de verkooptrucs dat zij ineens vastzitten aan een contract bij een andere leverancier, terwijl ze dit totaal niet willen.”

Schandalig
“Het is schandalig dat er nog steeds leveranciers zijn die op deze wijze te werk gaan en dat de gedupeerden zelf tijd en energie moeten steken in het terugdraaien van hun onterechte overstap.”

“Omdat dit soort onrecht echt niet langer kan en we gedupeerden willen helpen, kan iedereen die hiermee te maken heeft of heeft gehad zich aanmelden voor onze nieuwe Terugswitch Service.”

Meer informatie over de gratis Terugswitch Service is te vinden via samenom.nl/onterecht-overgestapt.

Uit de krant